تفاوت چسب پلی اورتان و آکواریوم

تفاوت چسب پلی اورتان و آکواریوم

پیشرفت عمل و تکنولوژی باعث شده تا با محصولات کارآمدی همچون چسب پلی‌اورتان یا چسب آکواریوم مواجه باشیم. محصولاتی ازاین‌دست بسیار زیاد هستند و شناخت تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها در زمان استفاده می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. این دو چسب از جمله پرکاربردترین محصولات موجود در بازار هستند. موارد بسیار زیادی مشاهده شده که افراد فکر می‌کنند این چسب‌ها تفاوت خاصی با هم ندارند؛ اما باید دقت کنید که چسب آکواریوم و پلی‌اورتان هم از لحاظ شیمیایی و هم از نظر کارایی بسیار با هم تفاوت دارند.

فرق چسب پلی اورتان و آکواریوم از نظر ساختار شیمیایی و حالت ماده

برای درک بهتر تفاوت چسب پلی اورتان و آکواریوم بهتر است در ابتدای کار به سراغ انواع مختلف این چسب‌ها برویم. هنگامی که صحبت از چسب آکواریوم یا پلی‌اورتان می‌شود، می‌توانیم در مورد چند محصول مختلف حرف بزنیم. البته دقت داشته باشید که همه انواع این چسب‌ها در نهایت از نظر کارایی شبیه به هم عمل می‌کنند و عمده تفاوتی که دارند در ساختار شیمیایی یا شکل تولید آن‌ها خواهد بود.

چسب آکواریوم

همه ما تابه‌حال حداقل یکبار اسم این چسب به گوشمان خورده است. چسب آکواریوم یکی از پراستفاده‌ترین محصولاتی است که برای درزگیری در محیط‌های مختلف ساختمانی می‌توانید از آن استفاده کنید؛ اما موضوعی که شاید از دید بسیاری از شما مخفی مانده باشد این است که این محصول در دو نوع مختلف تولید می‌شود.

چسب آکواریوم باتوجه‌به ساختار شیمیایی و موادی که برای تولید آن به کار می‌رود یا در دسته چسب‌های استوکسی / اسیدی یا در دسته چسب‌های خنثی / طبیعی قرار می‌گیرد. در ساختار نمونه اول از اسید استیک استفاده شده که در زمان استفاده بویی شبیه به سرکه دارد. نوع دوم اما از حلال الکل استفاده می‌کند و پس از اعمال روی سطوح مختلف، هیچ بوی خاصی نخواهد داشت.

چسب آکواریوم

چسب پلی‌اورتان

این چسب با نام پلی‌یورتان هم شناخته می‌شود و از نظر علمی با علامت اختصاری PU نمایش داده می‌شود. به‌طورکلی این چسب‌ها دارای ساختار پلیمری هستند و در صنایع مختلفی کاربرد دارند. این چسب به طور خاص برای آب‌بندی در محیط‌های مختلف کارآمد است و انواع مختلفی دارد که هرکدام برای محیط خاصی مناسب خواهد بود.

چسب پلی اورتان

به نسبت چسب آکواریوم این محصول تنوع بیش‌تری دارد که می‌توان آن را نوعی برتری دانست؛ چرا که برای محیط‌های متنوع‌تر می‌توانید از چسب پلی اورتان استفاده کنید.

ماستیک پلی‌اورتان در واقع می‌تواند هم به‌عنوان درزگیر به کار برود و هم به‌عنوان چسب کارایی دارد. به‌طورکلی 4 نوع مختلف ماستیک پلی‌یورتان وجود دارد که در ادامه آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

  • درزگیر پلی‌اورتان خود تراز

  • ماستیک پلی‌یورتان Low-Modul

  • ماستیک پلی‌یورتان ساختمانی

  • چسب شیشه اتومبیل

تفاوت چسب پلی اورتان و آکواریوم از نظر کارایی

تفاوت چسب پلی یورتان و آکواریوم بیش‌تر به موضوع کارایی آن‌ها مرتبط است. با این که نام هر دوی آن‌‌ها چسب است، اما باید دقت کنید که این یک عنوان کلی در مورد آن‌هاست. ساختار چسب‌های آکواریوم بر پایه سیلیکون بوده و عموماً این محصول برای درزگیر و به‌عنوان یک عایق عمل می‌کند. در مصارف صنعتی، خانگی، تأسیساتی یا ساختمانی می‌توانید از این محصول برای پرکردن ترک‌ها یا درزها کمک بگیرید. به‌طورکلی چسب آکواریوم عایقی است که در برابر رطوبت تا حد زیادی مقاوم بوده و دوام بسیار بالایی هم دارد. برای کسب اطلاعات کامل‌تر در مورد ماهیت و عملکرد این محصول هم می‌توانید به مطلب چسب آکواریوم چیست؟ مراجعه کنید.

به بررسی کاربردهای چسب پلی‌اورتان می‌رسیم که بسیار متنوع‌تر از چسب آکواریوم خواهد بود. انواع مختلفی از این محصول با اشکال فوم، فیلم، الاستومر، پودر، مایع و امولسیون تولید می‌شود که قابلیت استفاده روی سطح مختلف به‌عنوان درزگیر و همچنین چسب را خواهند داشت.

بطور کلی، از این محصول می‌توانید روی چوب، شیشه، فلز، پلاستیک به‌عنوان فوم‌های نرم، فوم‌های سخت، الاستومر، چسب، پوشش و حتی پایه رنگی استفاده کنید. در انتها می‌توان گفت که از نظر کارایی و میزان کاربردی بودن، چسب‌های پلی‌اورتان آزادی بیش‌تری در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

آب بندی با چسب پلی اورتان

تفاوت چسب پلی یورتان و آکواریوم از نظر قیمت

قیمت هرکدام از این چسب‌ها ممکن است با توجه میزان عرضه و تقاضا، برند سازنده محصول، نوع محصول یا نوسان بازار ارز، دستخوش تغییراتی شود؛ اما به‌طورکلی می‌توان گفت که قیمت چسب پلی‌اورتان به نسبت چسب آکواریوم بیش‌تر است. این تفاوت چندان زیاد نیست و عمدتاً به دلیل ماهیت و مواد سازنده این محصولات ایجاد می‌شود.

جمع‌بندی نهایی، چسب آکواریوم بهتر است یا چسب پلی‌اورتان؟!

هر یک از این چسب‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند، اما اگر بخواهیم از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنیم باید مواردی مانند ساختار شیمیایی و کاربردشان را مدنظر داشته باشیم. چسب‌های پلی‌اورتان عموماً از مواد آلی ساخته می‌شوند و ماهیت طبیعی دارند درحالی‌که چسب‌های آکواریوم از سیلیکون تولید می‌شود.

ساختار این چسب‌ها باعث می‌شود طول عمر متفاوتی داشته باشند؛ اما به‌طورکلی طول عمرشان به محل استفاده و نوع چسب بستگی دارد. چسب‌های پلی‌اورتان بین 5 تا 10 سال عمر مفید و چسب‌های آکواریوم چیزی حدود 15 تا 20 سال عمر مفید خواهند داشت. باتوجه‌به این موضوع، چسب‌های آکواریوم در این زمینه برتری دارند.

مهم‌ترین تفاوت چسب پلی اورتان و آکواریوم در واقع میزان کاربردی بودن آن‌هاست. در این زمینه بی‌شک می‌توان گفت که چسب پلی‌یورتان با اختلاف کارایی بیش‌تر دارد. در نهایت اما برای انتخاب از میان آن‌ها باید نیازهای پروژه را در نظر بگیرید و باتوجه‌به مشخصات آن‌ها، یکی را انتخاب کنید.